Επιλεγμένες
Σχολικές
Εργασίες
Γνωριμία
με το Λούσιο
Νηπιαγωγείο Δημητσάνας
Σχ. έτος 2002-03
Επιμέλεια - σύνταξη:
Χρυσάνθη Χρ. Σοφιανοπούλου
Νηπιαγωγός
|
Ο
κύκλος του νερού
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:
15/5/2003

ΣΤΟΧΟΣ: Ως
προς τις γνώσεις: Να γνωρίσουν και να
κατανοήσουν τα νήπια τον κύκλο του νερού:
το νερό πηγή, ρυάκι, χείμαρρος, λίμνη,
ποτάμι, θάλασσα, σύννεφο, βροχή, χιόνι, κ.λπ.
Να μάθουν πόσο πολύτιμο είναι για τον
άνθρωπο και τον κόσμο.
Ως προς τις δεξιότητες: Να νιώσουν
την ανάγκη της προστασίας του. Να
προτείνουν λύσεις για την προστασία του.
ΥΛΙΚΑ: Φωτογραφίες
νερού (θάλασσας, ποταμού, λίμνης,
χείμαρρου, ρυάκι), εμφιαλωμένο νερό,
βιβλία, αφίσες με νερό, περιοδικά,
ποτήρια, νερό.
ΠΟΡΕΙΑ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
1.
Τα νήπια παρωθούνται να
παρατηρήσουν τις φωτογραφίες, τις
εικόνες και να θέσουν τα ερωτήματά τους.
Περιγράφουν τις εικόνες και επιλύουν
τις απορίες τους. Μαντεύουν και
κατανοούν τον κύκλο του νερού
σχολιάζοντας και δείχνοντας τις
φωτογραφίες. Έπειτα ξεκινά η παρατήρηση
του νερού που πίνουμε. Βλέπουμε ότι
είναι διάφανο, δεν έχει γεύση και οσμή.
Αν προσπαθήσουμε να το πιάσουμε με τα
χέρια μας, βρεχόμαστε και μας ξεφεύγει,
πέφτει στο έδαφος δημιουργώντας μία
λίμνη, η οποία εξαφανίζεται μετά από
λίγο. Πού πήγε; Από πού ήρθε; Πώς γίνεται
βροχή; Χιόνι; Αν ρίξουμε διάφορες ουσίες
στο ποτήρι τι θα γίνει; Άλλες διαλύονται
και άλλες όχι. Τι είναι αλμυρό, γλυκό,
ιαματικό, μεταλλικό νερό; Πότε το νερό
είναι βρώμικο; Γιατί βρωμίζει; Μπορεί να
καθαριστεί; Πώς; Αν βάλουμε ένα γυάλινο
μπουκάλι ή ποτήρι μέσα στην κατάψυξη τι
θα πάθει;
2.
Ακούνε το CD από το βιβλίο «Το ταξίδι του νερού»
του Θανάση και Μ. Εξαρχόπουλου. Κάθε φορά
που σταματάει η αφήγηση και ακούγεται
μονάχα η μουσική, τα νήπια αλλάζουν
εικόνα.
3.
«Περπερούνα»
- εκμάθηση του τραγουδιού.
4.
Δραματοποίηση
– αναβίωση του εθίμου που συνοδεύεται
από το τραγούδι σε καιρό ανομβρίας (από
τάξη σε τάξη). Για να βρέξει τα
κοριτσάκια του χωριού διάλεγαν το πιό
φτωχό, το στόλιζαν με πρασινάδες και
λουλούδια και γύριζαν από πόρτα σε πόρτα
τραγουδώντας την Περπερούνα. Η
νοικοκυρά έβρεχε το παιδί με νερό και
έδινε χρήματα. Περπερούνα έλεγαν και το
κοριτσάκι και το έθιμο.
5.
Ζωγραφική
και κολλάζ του κύκλου του νερού με
χαρτόνια διαφόρων χρωμάτων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Με
μεγάλη χαρά τα παιδιά πειραματίστηκαν
με το νερό που φέραμε σε λεκάνη, μέσα
στην τάξη. Βούτηξαν τα χέρια τους,
πιτσιλιόντουσαν, μετέφεραν στις χούφτες
τους νερό από τη μία λεκάνη στην άλλη.
Έκαναν τις διαπιστώσεις ότι το νερό
είναι άσπρο, δεν έχει γεύση και οσμή, ότι
είναι καθαρό. Είπαν ότι όταν βάζουμε τα
χέρια μας μέσα στη λεκάνη βρεχόμαστε και
το νερό μας ξεφεύγει, πέφτει κάτω σε
σταγόνες. Όταν είμαστε στην αυλή και το
νερό πέφτει κάτω, τότε δημιουργεί μια
λίμνη, η οποία εξαφανίζεται και
δημιουργεί λάσπη. Με έντονο ενδιαφέρον
σχολίαζαν και περιέγραφαν εικόνες,
έδιναν απαντήσεις, έκαναν ερωτήσεις.
Αναφέραμε ότι το νερό του ποταμού δεν
είναι πόσιμο, γιατί έχει πέτρες, ξύλα,
χώμα, αλλά ότι καθαρίζεται και φτάνει
στις δικές μας βρύσες από τις πηγές και
τις γεωτρήσεις. Άκουσαν το CD
και ξεφύλλισαν με υπομονή τις σελίδες
μια-μια κάθε φορά που τελείωνε η αφήγηση.
Έδειχναν με το δάχτυλο και έκαναν
ερωτήσεις «Τι είναι αυτό κυρία; Ποιος είναι αυτός; Τώρα, έλα να γυρίσουμε
σελίδα» κ.ά. Με προθυμία και με μεγάλη
χαρά δέχτηκαν να αναβιώσουν το έθιμο της
Περπερούνας. Χαρακτηριστικό είναι το
γεγονός ότι αν και εξηγήσαμε την ιστορία
ότι διάλεγαν τα κορίτσια που ήταν φτωχά
για να δραματοποιήσουν το έθιμο, ήθελαν
και τα αγόρια να μπουν στη θέση των
κοριτσιών. Τελικά όμως δεν το κάναμε.
Τους άρεσε το τραγούδι, κυρίως το ότι
έβρεχαν το κορίτσι και του έδιναν λεφτά.
Τους άρεσε που κολλούσαν και ζωγράφιζαν
τον κύκλο του νερού, κυρίως τη βροχή, το
χιόνι και το νερό, αλλά και τον αέρα.
Διόρθωνε ο ένας τον άλλον όταν κάποιο
στοιχείο τοποθετούνταν ανάποδα.
|