Επιλεγμένες
Σχολικές
Εργασίες
Γνωριμία
με το Λούσιο
Νηπιαγωγείο Δημητσάνας
Σχ. έτος 2002-03
Επιμέλεια - σύνταξη:
Χρυσάνθη Χρ. Σοφιανοπούλου
Νηπιαγωγός
|
Χλωρίδα-
πανίδα
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 8/5/2003
ΣΤΟΧΟΣ:
Ως προς τις
γνώσεις: Να μάθουν και να γνωρίσουν τις
ονομασίες , τα είδη των φυτών και των
ζώων που εντοπίσανε ότι υπάρχουν στο
Λούσιο, τις συνήθειες και τους τρόπους
διαβίωσης τους.
Ως προς τις δεξιότητες: Να ψάξουν να βρουν
από πηγές τις ονομασίες, τα είδη
των φυτών και των ζώων του Λούσιου
ποταμού, να τα κατηγοριοποιήσουν με δικά
τους κριτήρια σε ομάδες.
ΥΛΙΚΑ:
βιβλία, περιοδικά, φωτογραφίες, φυλλάδια ,φυτά,
λουλούδια του ποταμού.
ΠΟΡΕΙΑ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ- ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
-
Συζήτηση:
Ξαναθυμόμαστε την επίσκεψή μας στο
Λούσιο, κοιτάμε προσεκτικά τις
φωτογραφίες από τα τοπία που αντικρίσαμε
και ξεκινάμε να
αναφερόμαστε στα φυτά και στα ζώα που
τελικά είδαμε. Περιγράφουμε τα χρώματα,
τα μεγέθη των
φυτών και των ζώων, τα
σχήματά τους. Κάποια από αυτά τα είδη
τα αναγνωρίζουμε με μεγάλη ευκολία
γιατί τα έχουμε ξαναδεί και
αναφέρουμε τις ονομασίες τους. Κάποια
άλλα δεν τα γνωρίζουμε και
προσπαθούμε να τα εντοπίσουμε, να
βρούμε τις ονομασίες τους. Ψάχνουμε
στις σελίδες βιβλίων, ενημερωτικών
φυλλαδίων, εγκυκλοπαιδειών για να
συλλέξουμε πληροφορίες για τις
ονομασίες, τις συνήθειες, τις συνθήκες
διαβίωσης, τα γενικά χαρακτηριστικά
τους, τη διατροφή τους.
-
Αφού
εντοπίσουμε τα είδη, τις ονομασίες
τους, τα γενικά χαρακτηριστικά τους,
τα κατηγοριοποιούμε με βάση τα δικά
τους κριτήρια και τα ομαδοποιούμε.
Βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές,
στο χρώμα, σχήμα, μέγεθος.
-
Κατασκευή
πίνακα με τις κατηγορίες των
ζώων του Λούσιου (έντομα, πουλιά,
ζώα του νερού, άγρια ζώα, άλλα ζώα).
Κόβουν και κολλούν
φωτογραφίες με ζώα και τις
τοποθετούν στην αντίστοιχη ομάδα.
-
Κατασκευή
του βιβλίου με τα ζώα του Λούσιου. Κάθε
παιδί αναλαμβάνει να ζωγραφίσει και
να σχεδιάσει από μια σελίδα του
Λούσιου που αναφέρεται σε ένα ζώο,
στις συνήθειες και τις συμπεριφορές
του. Όλα μαζί τα νήπια σκέφτονται,
συναποφασίζουν, συνεργάζονται και
υπαγορεύουν το κείμενο των σελίδων
του.
-
Κατασκευή
φυτολογίου με φυτά και λουλούδια που
συλλέξαμε από το ποτάμι. Κάθε παιδί
επιλέγει φυτά και λουλούδια της
αρεσκείας του και τα κολλάει πάνω σε
λευκές σελίδες όπως εκείνο επιθυμεί. Στο
τέλος δένονται όλες οι σελίδες για να
μην χαθούν και γράφουμε τις ονομασίες τους.
-
Κατασκευή
με γύψο και πηλό ζώων του Λούσιου. Χελιδόνια,
πεταλούδες, φίδια, χελώνες, βατράχια,
σαύρες, σαλιγκάρια, καβουράκια κ.α.
ετοιμάζονται και πλάθονται με μεγάλο
ενθουσιασμό από τα παιδιά. Όταν
στεγνώσουν, τα ζωγραφίζουν με
δαχτυλομπογιές και τα τοποθετούν πάνω
στη μακέτα με το φυσικό περιβάλλον του
Λούσιου.
-
Παιχνίδια
ομαδικά: α) ψάρεμα: όποιος ψαρέψει
περισσότερα ψάρια και κερδίσει τους
περισσότερους πόντους είναι νικητής
και β) επιτραπέζιο παιχνίδι σχετικά με
την πορεία του Λούσιου. Όποιος φτάσει
πιο γρήγορα στο τέρμα και κερδίσει τα
περισσότερα ευρώ είναι νικητής.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Και η σημερινή ημέρα άρεσε πολύ στα
παιδιά. Με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον
παρατηρούσαν τα βιβλία, γυρνούσαν
σελίδες και ρωτούσαν: «Τι είναι αυτό; Πώς
λέγεται; Τι κάνει;». Άκουγαν με προσοχή
και περιέγραφαν τα γενικά
χαρακτηριστικά τους, τις συνήθειες, τη
διατροφή τους. Πρόσθεταν στοιχεία από
την προσωπική τους εμπειρία και τα
βιώματά τους. Βρήκαν ομοιότητες και
διαφορές στο χρώμα, σχήμα, μέγεθος και τα
κατηγοριοποίησαν. Με χαρά έκοψαν και
κόλλησαν φωτογραφίες των ζώων και τα
ομαδοποίησαν («Εγώ θέλω να κόψω το φίδι»,
«Δικές μου είναι οι πεταλούδες», «Κυρία,
να κόψω το αγριογούρουνο;», «Ωραία, το
έβαλα εδώ» κ.ά.).
Κατασκεύασαν
το βιβλίο με τα ζώα του Λούσιου, ο
καθένας ζωγράφισε από μια σελίδα και
έπειτα όλα μαζί συναποφάσισαν και
υπαγόρευσαν το κείμενο των σελίδων του.
Η κατασκευή του φυτολογίου, η κατασκευή
των ζώων από γύψο και πηλό, η ενασχόλησή
τους με τις δακτυλομπογιές και η χρήση
πινέλων, αλλά κυρίως τα ομαδικά
παιχνίδια τους προκαλούσαν μεγάλη
ευχαρίστηση και ενθουσιασμό.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τα
παιδιά ήθελαν να ξαναπαίξουμε τα
ομαδικά παιχνίδια δύο και τρεις φορές.
Τα ομαδικά παιχνίδια κέντρισαν και το
ενδιαφέρον των παιδιών του Δημοτικού
σχολείου, καθώς ήθελαν και αυτά να
επιχειρήσουν να παίξουν. Η χρήση των
ψεύτικων «ευρώ», η πρόσθεση, αλλά και ο
υπολογισμός των πόντων που κέρδιζαν
όταν ψάρευαν τα ψάρια τους, τα
διασκέδαζε και αποτελούσε ισχυρό
κίνητρο για να κρατήσει αμείωτο το
ενδιαφέρον των παιδιών στο παιχνίδι,
ώστε να ζητούν την επανάληψή του. Αξίζει
να αναφερθεί ότι είχαν ταυτίσει το
μεγάλο ψάρι,- που προτιμούσαν να
ψαρεύουν- με πολλούς πόντους – βαθμούς,
κάτι που δεν συνέβαινε τελικά στην
πραγματικότητα. Το μικρό ψάρι κέρδιζε
πολλούς πόντους και το αντίθετο. Επίσης,
με τη χρήση των ψεύτικων ευρώ
εξοικειώνονταν πρακτικά με το ευρώ και
διευκολύνονταν στην αναγνώριση των
χαρτονομισμάτων. Τα κέρματα τους
μπέρδευαν λίγο, ιδιαίτερα τα λεπτά (50, 20,
10). Συνεπώς, οι αρχικοί μου στόχοι
επιτεύχθηκαν, ανάλογα με το ενδιαφέρον
και τις ανάγκες της ημέρας. Επιπλέον,
επιτεύχθηκαν και άλλοι στόχοι μέσα από
τις δραστηριότητες.
|