Επιλεγμένες
Σχολικές
Εργασίες
Γνωριμία
με το Λούσιο
Νηπιαγωγείο Δημητσάνας
Σχ. έτος 2002-03
Επιμέλεια - σύνταξη:
Χρυσάνθη Χρ. Σοφιανοπούλου
Νηπιαγωγός
|
Ο
Λούσιος στο παρελθόν
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 9/5/2003
ΣΤΟΧΟΣ: Ως
προς τις γνώσεις: Να μάθουν τα νήπια τους
τρόπους χρήσης των νερών του Λούσιου στο
παρελθόν, τη χρησιμότητά τους για τους
κατοίκους και το χωριό.
Ως προς τις δεξιότητες: Να
αναπαραστήσουν τις εργασίες που
διεξάγονταν με τη χρήση των νερών του
Λούσιου, στο παρελθόν.
ΥΛΙΚΑ: κλωστές, βιβλία, φωτογραφική μηχανή,
κασετόφωνο, κόλλες, πλαστελίνη, γύψο,
ύφασμα, ξυλάκια κ.α.
ΠΟΡΕΙΑ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
-
Συζήτηση
σχετικά με τους τρόπους χρήσης των
νερών του Λούσιου στο παρελθόν. Αρχικά
τα νήπια κάνουν τις δικές τους
προβλέψεις σχετικά με τους τρόπους
που παλαιότερα χρησιμοποιούσαν οι
κάτοικοι του χωριού τα νερά του (π.χ.
για να πίνουμε νερό, για να ποτίζουμε,
για να πλένουμε κ.α.). Παρατηρούν και
περιγράφουν εικόνες βιβλίων,
διατυπώνουν τα ερωτήματά τους και τις
απορίες τους. Δίνουν τις δικές τους
εξηγήσεις για τους τρόπους
λειτουργίας των νερόμυλων, νεροτριβών,
βυρσοδεψείων, μπαρουτόμυλων.
-
Επίσκεψη
του παππού ενός προνηπίου μέσα στην
τάξη προκειμένου να εξηγήσει στα
παιδιά και να περιγράψει τους τρόπους
με τους οποίους παλαιότερα
χρησιμοποιούσαν τα νερά του ποταμού (άρδευση χωραφιών, πλύσιμο ρούχων,
νερόμυλοι, μπαρουτόμυλοι, βυρσοδεψείο).
Μαγνητοφώνηση του διαλόγου των
παιδιών με τον παππού που πρόθυμα τα
ακούει και επιλύει τις απορίες τους.
Φωτογράφισή τους.
-
Αναπαράσταση,
δραματοποίηση των εργασιών του
πλυσίματος ρούχων, των εργασιών του
βυρσοδέψη, του μυλωνά, του αμπελουργού.
-
Επίσκεψη
στο μουσείο Υδροκίνησης με συνοδεία
γονέων. Εκεί τα νήπια έχουν την
ευκαιρία να δουν από κοντά, σε
λειτουργία και σε κίνηση έναν
νερόμυλο και έναν μπαρουτόμυλο, ένα
βυρσοδεψείο, ένα ρακοκάζανο. Παρατήρησαν
με μεγάλη προσοχή τις εικόνες και τα
βιβλία που διατίθενται στο κοινό,
παρακολούθησαν το βίντεο που αφορά
στο Λούσιο και τη ζωή του.
-
Κατασκευή
μακέτας με τις εργασίες που
γινόντουσαν παλιά: ενός νερόμυλου,
μιας νεροτριβής, ενός βυρσοδεψείου με
ποικίλα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν
ανάλογα με τη φαντασία του κάθε
παιδιού.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Τα
νήπια έθεσαν τα ερωτήματά τους,
διατύπωσαν απόψεις τους, εξέφρασαν
απορίες. Έδωσαν τις δικές τους εξηγήσεις
για τους τρόπους λειτουργίας και κίνησης των νερόμυλων,
νεροτριβών,
βυρσοδεψείων, μπαρουτόμυλων. Η
αναπαράσταση των εργασιών του βυρσοδέψη,
μυλωνά, αμπελουργού τους έδωσε τη
δυνατότητα να εκφράσουν προφορικά τις
ιδέες τους, να αναπτύξουν τον προφορικό
λόγο, να διασκεδάσουν. Η μαγνητοφώνηση
του διαλόγου των παιδιών με τον παππού
και η ακρόασή του, η φωτογράφισή τους,
τους άρεσε πολύ. Ωστόσο, η κατασκευή
μακέτας με νερόμυλο, νεροτριβές,
βυρσοδεψείο, ρακοκάζανο, αλλά και η
επίσκεψη στο Μουσείο Υδροκίνησης τους
ανέπτυξε τη φαντασία, τους έκανε πιο
δημιουργικά άτομα. Ανέπτυξαν λεπτή και
αδρή κινητικότητα, συνεργάστηκαν, ήρθαν
σε επαφή, γνώρισαν, βίωσαν και αναβίωσαν
επαγγέλματα που δείχνουν την ιστορία
του τόπου τους και είναι συνυφασμένα με
την παράδοση, την οικονομική,
πολιτιστική και κοινωνική ανάπτυξη της
Δημητσάνας. Τους άρεσε ιδιαίτερα η
παρατήρηση των εργαλείων, των εικόνων,
των μηχανών. Ήθελαν να παίξουν στο
Μουσείο, να αγγίξουν τα εκθέματα, να
μάθουν τον τρόπο χρήσης και τη
χρησιμότητα των εργαλείων. Άρα, οι
στόχοι που είχα θέσει επιτεύχθηκαν,
ανάλογα με το επίπεδο ανάπτυξης, με το
ενδιαφέρον και τις ανάγκες των παιδιών.
|